Spennende andeløp i Froland

Publisert av Helene Dale Steindal den 15.10.20.

Lions Club Frolands årlige andeløp

Søndag 6. september arrangerte Froland Lions Club det årlige andeløpet i Songeelva i sentrum av Froland. Dette var det 6. året klubben arrangerte andeløp. Vanligvis er det aktiviteter for barn samt salg av mat og drikke på løpsdagen, men i år valgte klubben å la dette være på grunn av koronapandemien. Underholdningen i år stod den lokale trubaduren, Rune Osmundsen for. Han skapte god stemning før løpet.

Til tross for koronaen som har truet, ble salget av andelodd godt i år også. De siste loddene ble solgt en knapp halvtime før endene ble sluppet i elva. Ivrige barn var på plass langs elva og i målområdet i god tid før starten gikk.

Nøyaktig kl. 14 ble de 643 solgte plastendene sluppet i elva. Spenningen var stor blant de frammøtte. Nedover elva skiftet endene om ledelsen i løpet. Noen ender hengte seg opp i stein eller kom inn i ei bakevje og ble svivende rundt uten å komme videre. Etter hvert ble det god spredning i feltet.

Etter drøyt 20 minutter nærmet de første endene seg mål. Tre enslige ender hadde fått et forsprang på de andre og gikk over mål med solid margin til resten.

Den første anda i mål tilhørte Laila Homdal. Hun var selvfølgelig kjempefornøyd med å vinne førstepremien. Hun uttalte etter løpet at hun ikke kjøper lodd for å vinne, men først og fremst for å støtte en god sak. I tillegg til førstepremien fikk 9 andre lykkelige vinnere premie.

Andeløp er en flott måte å skaffe inntekter på. Overskuddet fra salget vil lionsklubben bruke til gode, lokale formål.