Ny gapahuk til Helgerud skole

Publisert av Helene Dale Steindal den 15.10.20.

Endelig er ny gapahuk på plass

20 år etter den første gapahuken i Oppenåsen ble bygget er en ny gapahuk bygget på samme plass. Den gamle gapahuken måtte rives for et par år siden og ble dypt savnet.

Lionsklubben i Heradsbygda har som en av sine hovedmål å støtte lokale prosjekter for unge og gamle trengende og synes det var på sin plass å spandere en ny gapahuk på Helgerud skole og skolens elever. En gapahuk har stor verdi både for naturlæreundervisning, som turmål og i sosial omgang mellom elevene og lærerne.

Bygging av gapahuken

Gapahuken ble montert og beiset i våres i et samarbeide mellom lionsmedlemmene og foreldrene i skolens FAU.

FAU foreldrene hadde gjort en god jobb med rydding og montering av fundament, slik at Lions Club Heradsbygda kunne starte byggingen. 4 juni ble gapahuken oppført av Jan og Jan + Atle + Harald + Øystein + Jonny, ledet av selveste produsenten Arild Bjørnstad fra Vassfaret.

I tillegg fikk de god hjelp av Marianne Aasen og hennes far Johan Aasen. Totalt var det 10 stk som jobbet i ca 5 timer. Heldigvis var værgudene med dem, det sluttet å regne like før byggestartet.
Rektor ved Helgerud skolen, Benedicte Murstad Sollien, og hennes avdelingsleder Roger Bogen, kom for å ønske byggelaget god arbeidslyst og spanderte både mineralvann og boller.

Offisiell overlevering

Fredag 25.september ble gapahuken offisielt overlevert til Helgerud skole i strålende høstvær. To klasser fra skolen med lærere og rektor Benedicte Murstad Sollien i spissen hadde tatt turen opp til gapahuken. Der ble det snorklipping av klubbpresident Christian Wollnick Myrstad og skoleelev Mathilde Ohren Thorstensen (7.ende trinn).
Rektor takket i sin tale spesielt Lionsklubben i Heradsbygda, tomteeier Andreas Oppen og foreldrerepresentant Marianne Aasen for stort interesse og god innsats. Klubbpresidenten dro i sin tale opp noen historiske linjer bak anskaffelsen av gapahuken.

Overrekkelsen ble strømmet på direkten ned til skolen.

Pølsefest

Etterpå spanderte klubben pølsefest for alle elevene og lærerne. Utdeling av ruller med Lions Mint (peppermyntesukkertøy) og Lionsmerker var også populært.